بافت مو
نوشته شده توسط : مهناز محمدی

امروزه خانم ها بدنبال تنوع در زیبایی آرایش چهره و مدل موهای خود هستند. بافتن مو یکی از روش های قدیمی آراستن مو خانم ها و حتی آقایان می باشد و آموزش بافت مو همچنان از دوره های محبوب در آموزش آرایشگری می باشد. خیلی از ما برای منظم و آراستن موی خود در اوقات روزانه و همچنین برای شرکت در مجالس و گردهمی های رسمی یا دوستانه، از مدل های بافت موی ساده استفاده میکنیم و برای آراستگی بیشتر علاقه مند به آموزش انواع بافت مو های جدید و بروز هستیم.

در این مقاله ابتدا به مروری مختصر از تاریخچه بافتن مو در فرهنگ های مختلف می پردازیم . سپس به معرفی ابزار و وسایل مورد نیاز برای بافتن مو خواهیم پرداخت .و در نهایت مراحل ابتدایی و پیش نیاز ها و نکات مهم در این خصوص را نام خواهیم برد. تا در نتیجه رعایت این نکات موی بافته شده از زیبایی و آراستگی و کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

 

بافت مو

 

  1. تاریخچه بافت مو
  2. ابزار و مواد مصرفی برای بافتن مو
  3. مراحل آماده سازی مشتری برای بافت مو
  4. نکات قابل توجه آریشگران در خدمات بافت مو

تاریخچه بافت مو

با گذشت نسل های بسیار زیادی از ابداع بافت مو در فرهنگ های مختلف و پیشرفت روز به روز مد و فشن، اما همچنان افراد از بافتن مو و مدل های قدیمی مربوط به بسیاری از فرهنگ های مختلف لذت می برند . آنها مدل های قدیمی را با مدل های جدید ترکیب کرده و بافت های جدیدی خلق می کنند. قدمت بافت مو به هزاران سال پیش و به فرهنگ های مختلفی باز می گردد.

در طول تاریخ بافت های تزیینی در بین جوامع آفریقایی دیده شده است. زنان و مردان آفریقایی به علت ضخامت و فر شدید موهای خود رو به بافت مو در روش های به سبک خاص خود آوردند. که اول از همه برای بهداشت و پس از آن برای زیبایی و حتی نمایی از شخصیت و موقعیت اجتماعیشان کاربرد داشت.

 

بافت مو قدیمی آفریقا

 

و همچنین در ۳۰۰۰ سال قبل فرمان روایان مصر باستان که چه در آراستن خود در زمان حیات و سلطنتشان و چه آراستن اجساد یادبود و مومیایی ها در زمان پس از مرگشان مشهور بودند ، زنان از مدل های بافتن موی خاص خود استفاده میکردند و با پولک و مهره های شیشه ای یا طلایی تزیین می کردند.

 

hair-texture-egept-min.jpg

 

 

نقاشی های معاصر از هندوستان نیز تصاویری از خانم های با موهای بلند و بافته های سنگین را نشان می دهند. خانم های هندوستان که به حجم پرپشت و رشد بسیار زیاد موهایشان مشهور هستند، آراستن موهایشان را مانند لباس های سنتی و زینت آلات خاص فرهنگشان با روشهای سنتی و زیبایی همچون بافتن مو انجام می دهند.

 

hair-texture-indian-min.jpg

 

در بعضی جوامع همچون کشورهای آسیای شرقی (چین و ژاپن و .. ) مدل های مختلف آراستن و بافتن مو موقعیت اجتماعی فرد را نشان می داد .و هر چه مقام رتبه آن فرد مهم تر بود بافته ی مو او نیز از پیچیدگی بیشتری برخوردار بود. در قصرهای سلطنتی هر فرد با توجه به رتبه شغلی و نوع وظایفش می بایست موی خود را به سبکی خاص می آراست که هرچه این مقام بالاتر می رفت، مدل موی او هم از سادگی به سمت پیچیدگی و بزرگتر بسته شدن بر روی سر می رفت.

hair-texture-asian-min.jpg

 

ابزار و مواد مصرفی برای بافتن مو

برای اینکه بتوانید یک بافت موی زیبا و آراسته داشته باشید که به هم ریختگی و آشفتگی و بی نظمی در بافته ی شما به چشم نخورد و در نهایت از دوام زیادی برخوردار باشد بایستی به صورت حرفه ایی با تجهیزات مناسب و دقت و حوصله و نظم این کار را انجام دهید که برای این منظور در ابتدا به یک سری ابزار و مواد مصرفی نیاز دارید :

  • سشوار یا اتوی مو یکی از ابزار آماده سازی مو باشد. موها بایستی برای بافته شدن یکدست و صاف باشند.
  • شانه ها و برس ها در بافتن مو اهمیت خاصی دارند. اول از همه در طول بافتن مو برای اینکه تقسیم بندی های منظمی داشته باشید. بایستی حتما قبل از بافتن هر مرحله موها را برس کنید و بعد تقسیم بندی و دسته بندی کنید. همچنین شانه ها در اندازه ها و طرح های مختلفی در بازار موجود هستند که با توجه به نوع مدل مویی که میخواهید ببافید، بایستی از از شانه های مخصوص برای هر نوع تقسیم بندی مو یا جنس خاص مو استفاده کنید.
  • کیلپس های تقسیم بندی مو در جنس های فلزی یا پلاستیکی در اندازه های مختلف نیز از دیگر ابزار بافت مو است که با توجه به مدلی که می خواهید کار کنید کاربردهای مختلف و مهمی خواهند داشت تا نتیجه کار شما منظم و آراسته ایی داشته باشید.
  • کش های سر کوچک در اندازه مختلف نیز با توجه به نوع بافت کاربرد بسیار مهمی دارند تا بافته ی موی شما از آراستگی و دوام بیشتری برخوردار باشد. در بعضی مدل های بافت مو ممکن است ده ها یا صد ها کش کوچک استفاده شود.
  • و در نهایت مواد نگه دارنده مو همچون کرم مو، تافت مو، ژل سر و .. که با توجه به نوع بافت و جنس مو و خواست مشتری در برخی موارد کاربرد خواهند داشت .

بافت مو ابزار

مراحل آماده سازی مشتری برای بافت مو

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم برای اینکه بافت موی شما هم از ظاهر زیبا و منظم و آراسته ایی برخوردار باشد و دوام بیشتری در مدت زمان مد نظر داشته باشد، نیاز به یکسری مراحل آماده سازی داریم که به شرح زیر نامبرده می شود :

بافت مو آماده سازی

  • در مرحله اول موها بایستی شسته و تمیز باشد.اگر به عنوان آرایشگر برای شخصی بافت مو را انجام می دهید، پس لازم است اینکار را به صورت حرفه ایی و با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید. از شامپو و در صورت لزوم نرم کننده یا حجم دهنده استفاده کنید. برای مشتری حوله یکبار مصرف بیاورید و موها را به آهستگی خشک کنید. از آب با حرارت ولرم استفاده کنید و درجه دمای آب را خیلی سرد یا خیلی گرم در نظر نگیرید.
  • مرحله دوم صاف و شانه کردن مو است.موها را با برس و شانه مناسب و با کمک سشوار و اتوی مو خشک کنید. دقت کنید تا شانه را از انتهای مو شروع کنید و کم کم به ریشه های مو نزدیک شوید و تا پوست سر ادامه دهید. البته دقت داشته باشید که شانه به پوست کف سر جوری کشیده نشود که باعث آسیب به پوست سر و ایجاد پوسته یا زخم شود. همچنین موها را با شدت نکشید تا تارهای مو کنده و خرد نشود.
  • مرحله سوم استفاده از مواد نگهدارنده و حالت دهنده مو هست.در این مرحله با توجه به نوع بافتی که مد نظر شما هست و جنس موی مورد نظر و همچنین میزان دوامی که برای بافت خود مد نظر دارید، از اسپری مو حجم دهنده یا ژل موی سر استفاده کنید و همه نقاط مو را با حجم سبکی به آن آغشته کنید.
  • مرحله چهارم تقسیم بندی مو به وسیله شانه و گیره های نگهدارنده است.قبل از شروع به بافت مو با توجه به نوع بافتی که مد نظرتون هست و حجم موی مورد نظر بایستی به کمک شانه های مخصوص و گیره های نگه دارنده موها را با دقت تقسیم بندی کنید. که قطعا در این مرحله به خاطر تمیز و صاف و یکدست شدن مو از سهولت بیشتری برخوردار خواهید بود.

 

نکات قابل توجه آریشگران در خدمات بافت مو

قبل از بررسی و انتخاب نوع بافت این نکته حائز اهمیت است که چه پایه ای برای بافت مد نظر قرار می گیرد و باید به خوبی انتخاب شود. در طی مشاوره با مشتری شرایط مو و سر مشتری را آنالیز کنید و توجه خاص به بافت طبیعی مو داشته باشید. در آنالیز مو به قطر مو، جنس مو، طبیعت مو و حالت آن توجه نمایید. علاوه بر بافت مو باید موراد دیگری را هم مد نظر قرار بگیرد. این موارد تراکم، شرایط، بلندی مو و بهداشت سر است که حائز اهمیت می باشد.

بافت مو انواع

تراکم : به نواحی کم پشت توجه کنید و این قسمت ها را بیش تر در معرض دید قرار ندهید.

شرایط : اگر موها در اثر استفاده از مواد شیمیایی ضعیف و آسیب دیده است، برای بافت های طولانی استفاده نکنید، موها آسیب دیده و در نزدیکی ریشه قطع می شود.

بلندی مو : برای انجام برخی از بافت ها ضروری است که موها بلند باشد. مطمئن شوید مو به قدر کافی بلند است که بتوان مدل بافت انتخابی را انجام داد.

بهداشت سر :  شرایط سر را چک کنید تا مطمئن شوید پوست سر و مو از سلامت کافی جهت بافت انتخابی برخوردار است.

انتخاب مدل مناسب با فرم چهره :  برای صورت های ظریف بافت را به عق کشیده و از صورت خارج کنید و برای صورت های گرد بافت را روی صورت ببرید.

توجه : 

یکی از نکات مهم برای آرایشگران در خصوص بافت مو کشش بیش از حد مو است، که باعث ایجاد شرایطی موسوم به کشش آلوپیس می شود. از بروز این شرایط باید جلوگیری کنید، زیرا باعث زخم سر و پوسته پوسته شدن پوست سر و حتی ریزش مو به خصوص در اطراف خط رویش مو می شود. محکم بستن بیش از حد مو در طولانی مدت منجر به از دست دادن بخش های قابل توجهی از مو می شود. به خاطر داشته باشید این بافت ها زیبا هستند اما بدون کشش زیاد ایجاد شود تا از آسیب طولانی مدت فولیکول های مو جلوگیری شود.

 





:: موضوعات مرتبط: آموزش زیبایی مو , ,
:: برچسب‌ها: بافت مو , آموزش بافت مو , تاریخچه بافت مو , قدمت بافت مو , مواد مصرفی بافتن مو , مراحل آماده سازی بافت مو , ابزار بافتن مو , نکات مهم در خدمات بافت مو , ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: